Thursday, May 6, 2010

Isteri Gelapku - Bab 5

“Akhil, tengah hari ni,kita lunch together?” Camelia merapati Akhil yang sedang ligat menaip sesuatu dalam komputer ribanya di pejabat.

“Tak boleh I ada lunch appointment sekejap lagi. You ajaklah orang lain. By the way, you ni memang tak ada kerja ke Camelia? Senang sepanjang masa. Walau macam mana pun you kena ingat yang I ni majikan you. So please behave would you?” Akhil mula berang. Rimas dengan telatah Camelia yang menjengkelkan. Walau dia tahu Camelia seorang pekerja yang cemerlang, namun sebagai pekerja dia harus menjaga batas-batasnya.

“You ni kenapa Akhil, pagi-pagi dah marah-marah. Okey, next time we’ll have it ya. I keluar dulu. Bye.” Camelia sedaya upaya menyembunyikan rasa marahnya dan berlalu pergi. Dia tahu dia harus bersabar hingga Akhil menerimanya. Dia yakin Akhil akan berjaya ditawan.

Cuma dia gusar, akhir-akhir ini Akhil jarang berada di pejabat dan kadangkala terus tidak pulang semula ke pejabat selepas waktu makan tengah hari. Apakah yang disibukkan Akhil? Akhil tidak pernah seperti ini sebelumnya. Baginya, Akhil seorang yang amat committed dengan kerjanya. Nampaknya dia harus menyiasat .Barulah hatinya akan lega. Barulah dia tidak akan berputih mata.

************************************************************************

Sejak Ariana menginap di pangsapuri Akhil beberapa bulan yang lepas, sudah menjadi rutinnya untuk berulang-alik ke hospital setiap pagi , tengahari, petang dan malam.

Cuma kadangkala Akhil akan membawanya menjenguk Aris di sekolah. Lega hatinya melihat Aris yang pandai membawa diri. Aris memang anak yang mendengar kata dan juga pelajar yang pintar.Cuma dia terasa agak iri hati melihat kemesraan Akhil dan Aris. Sejak bila entah mereka menjadi rapat sebegitu. Setahunya,Aris bukan senang rapat dengan orang yang tak dikenali. Tapi melihat keakraban mereka berdua menimbulkan rasa iri hati pula.Aris begitu manja dengan Akhil. Sungguhpun begitu,dalam diam Ariana juga suka melihat kelembutan dan kesabaran Akhil melayan karenah Aris.

Sebagaimana yang diberitahu Aris, Akhil selalu melawatinya di sekolah. Boleh dikatakan setiap hari. Akhil juga akan memeriksa kerja sekolahnya,menanyakan hal Aris di sekolah bersama rakan-rakan, juga membawa Aris keluar untuk berjalan kadangkala. Walaupun terasa sedikit iri hati,namun Ariana lega sekurang-kurangnya Akhil turut membantunya memainkan peranan menjaga kebajikan Aris dan sekurang-kurangnya Aris juga tak akan rasa terpinggir di sana.

Cuma hatinya bimbang dengan keadaan ibunya yang semakin teruk. Badan ibunya semakin lemah. Masih menunggu penderma yang sesuai kata doktor.

Sedang dia menenangkan diri di kafe hospital dan seperti biasa mengelamun, tiba-tiba seseorang menggamit bahunya. Terkejut beruk juga. Namun hatinya sedikit lega sebaik sahaja melihat wajah Akhil yang bersahaja mengambil tempat di sebelahnya.

Ariana sedar kehadiran Akhil dalam hidupnya akhir-akhir ini banyak membantu dirinya. Kepadatan jadual kerja tidak menghalang Akhil dari melawat Ariana di hospital. Jika tidak sempat bertemu di hospital Akhil akan singgah di pangsapurinya untuk bertanya khabar dirinya dan juga ibunya.

Semakin hari Ariana semakin mengesyaki diri sebenar Akhil. Bagi seseorang untuk berlakon baik selama beberapa bulan ini adalah amat mustahil. Termasuk hari ini sudah hampir enam bulan mereka sah menjadi suami isteri. Namun sikap Akhil tetap sama dengan Akhil yang dikenalinya di KL bukannya Akhil yang kaki penyibuk, yang mula-mula dia kenali di kampungnya dulu.Tapi masih awal untuk Ariana mencapai konklusi mengenai Akhil. sedangkan Faizal pun mula menunjukkan taring setahun lepas mereka kenal. Inikan pula Akhil yang sememangnya terbukti hipokrit dari mula dia kenal. Dasar pengikis!!

“Akhil, awak dah jenguk mak ke tadi?” Ariana akhirnya memulakan bicara setelah agak lama mereka duduk di situ. Malas mahu melayan perasaannya.

“Hmm..dia tengah tidur. Saya dari wad dia lah ni. Dah agak dah awak akan ada di sini. Awak dah makan?”

“Akhil..awak ni dah tak ada ayat lain ke awak nak tanya. Setiap hari asyik nak tanya saya dah makan ke belum. Cubalah tanya soalan lain. Dah saya duduk di kafeteria ni, tentulah saya dah makan. Apalah!!! .” Ariana menghela nafasnya. Cuba mengawal perasaannya.

Entah mengapa hatinya tiba-tiba naik angin. Mungkin terbawa-bawa oleh lamunannya sebentar tadi. Sedangkan apa lah salah si Akhil itu. Cuma prihatin dengan kebajikannya.

“Laa..takkan saya nak tanya , hai Ariana, awak nak kahwin dengan saya tak? Oh tak sesuai pula, awak kan dah memang isteri saya. Tak pun soalan ni, Hai Ariana mari kita pergi bulan madu? Ha, ni kira okey la sikit sebab belum lagi kan? Hmm..Tak pun yang ni, hai Ariana bila awak nak mengandung ni? Soalan ni baru kena kot.. Apalah awak ni Ariana. Kira nak melenting sahaja.Kira okey lah tu saya tanya awak dah makan ke belum. Lagipun kita kan kat kafeteria. Mestilah tanya pasal makan. Takkan nak tanya soalan lain pula.” Akhil menyeringai melihat wajah Ariana yang membungkam.

Ariana terdiam seribu kata. Merah padam mukanya menahan malu. Memang betul kena dengan batang hidungnya. Bukan calang-calang orang mamat ni. Kita yang nak mengenakan dia akhirnya kita yang terkena balik. Tahulah kaya raya, boleh beli insurans banyak-banyak. Tapi adakah syarikat insurans mahu membayar jika mulut seseorang itu dibedil dengan sengaja?? Ariana tersenyum puas. Walaupun tak realistik, namun hatinya puas dapat mengenakan Akhil walaupun dalam fikirannya sahaja.

Tapi sekurang-kurangnya lawak bodoh Akhil tadi melegakan panas di hatinya sebentar tadi. Cuma kebimbangan dengan keadaan ibunya masih lagi sarat di dadanya.

“Oh ya Ariana,hampir saya terlupa. saya ada berita gembira sebenarnya nak beritahu awak” wajah Akhil yang tiba-tiba ceria bagai tak sabar-sabar untuk meluahkan apa yang terbuku di hati.

“Apa dia?” Ariana memandang sinar mata Akhil. Berdebar menanti berita yang bakal dikhabarkan.

“ Sebelum ke wad mak tadi, saya ke bilik doktor dulu. Dia beritahu yang dah ada penderma buah pinggang yang sesuai untuk mak awak. Sebelah sahaja lah. Tapi,walaupun sebelah ,seperti yang diterangkan doktor, itu pun dah memadai untuk mak jalani kehidupan seharian dengan selesa.” Girang sekali Akhil menerangkan.

“Alhamdulillah, leganya hati saya Akhil” begitu lega dan gembiranya hati tanpa menyedari yang dia kini berdakapan erat dengan Akhil.

Agak lama mereka berdakap. Entah dari mana perasaan aneh tetapi mendamaikan menyelinap masuk ke lubuk hatinya. Entah mengapa Ariana tiba-tiba berasa janggal. Dengan perlahan dia meleraikan dakapan mereka. Malu untuk menatap wajah Akhil.

Akhil cuma mampu tersenyum melihat telatah Ariana. Sedangkan dirinya juga merasa canggung dengan situasi mereka itu. Sungguh dia tak menyangka Ariana akan berbuat sedemikian. Sesungguhnya hanya Tuhan yang tahu betapa bergetarnya jiwa lelakinya dengan perbuatan Ariana sebentar tadi.

“Err..maafkan saya Akhil. saya tak sengaja. Gembira sangat sampai tak terkawal diri.” Ariana teragak-agak.

“Saya rasa tak ada salahnya apa yang kita buat tadi Ariana. Lagipun kita suami isteri yang sah. Tak payah nak mengharamkan apa yang dihalalkan. Mari kita pergi jenguk mak. Dah bangun rasanya dia. Mesti dia gembira dengan berita yang bakal kita khabarkan” Akhil menghulurkan tangannya, membuang rasa kekok antara mereka.

Ariana terkelu, namun dengan hati yang berbunga, senyuman diukir, dia menyambut huluran tangan Akhil. Mereka bergandingan tangan menuju ke wad ibunya.

Dari sudut kafeteria itu, kelihatan sepasang mata yang memerhati tingkah mereka berdua dengan hati yang terbakar.

4 comments:

  1. best.biler nak sambung ni?

    ReplyDelete
  2. kt blog penulisan2u dh bab7..?????

    ReplyDelete
  3. nape x update kt cni..

    ReplyDelete
  4. harap cik writer cpt2 update novel ni yer!!!

    ReplyDelete