Wednesday, April 14, 2010

Isteri Gelapku - Bab 2 ©

“Assalamualaikum” lembut Akhil memberi salam sebaik saja sampai di salah sebuah bilik di Awana Kijal, Terengganu.

“Waalaikumsalam, Akhil ke tu, mari masuk ” suara garau yang menyahut dari dalam lantas menimbulkan perasaan tak keruan di hati Ariana. Sudah bertahun lamanya dia tidak mendengar suara itu.

“Mari Ariana kita masuk” pelawa Akhil sambil melangkah masuk.Ariana hanya menuruti. Pasrah.Walaupun agak gementar, namun mata Ariana sempat meliar melihat keadaan sekitarnya. Dia kagum dengan hiasan dalaman bilik mewah itu.

“ Ariana, cucuku”Pantas Ariana berpaling. Hatinya berdegup kencang dengan perasaan yang berbaur. Fikirannya masih terbayang wajah tua dihadapannya itu ketika dia menempik menghalau ibu dan dirinya keluar dari rumah.

“ Encik nak apa panggil saya ke mari?” Ariana cuba bersuara tenang walaupun hatinya bergetar.“Ariana? Dia kan datuk awak. kenapa awak panggil dia macam tu?” Akhil cuba membela Dato’ Sulaiman.Ariana hanya menjeling Akhil. Malas nak layan.

“Biarlah Akhil. dia nak ke mari dah cukup bagus. mari Ariana duduk sini. Tok nak bincang sikit dengan kamu.”Ariana mara dalam terpaksa. dia mengambil tempat di depan , manakala Akhil disebelah datuknya.

“Mak kamu tak ada cakap apa-apa Ariana berkenan tujuan Tok ke mari?”Ariana terpinga. mukanya penuh dengan persoalan.Dato’ Sulaiman tersenyum. dia tahu Ariana tidak tahu menahu tujuan kedatangannya hari itu.

“ Begini, Tok datang sini sebab nak bawa kamu sekeluarga pindah ke rumah Tok di KL. Tok nak bantu mak kamu mendapatkan rawatan yang sewajarnya.”

“ terima kasihlah banyak-banyak ya Encik. saya masih mampu tanggung keluarga saya sendiri.” Ariana berdegil.

“ Tok tahu kamu memerlukan hampir RM50,000 untuk pembedahan mak kamu. Macam mana kalau kamu ikut cadangan Tok dan Tok akan bantu carikan doktor yang terhandal dan terbaik untuk ibu kamu.Tok juga akan cari penderma buah pinggang yang sesuai untuknmak kamu.” Dato’ Sulaiman cuba melobi.

“saya tak faham lah Encik, bukankah 10 tahun lepas Encik beria-ia menghalau kami keluar dari rumah Encik. Kenapa sekarang beria-ia nak ajak kami balik semula.” Ariana tersenyum sinis.

“ Ariana? jaga bahasa awak!!” Akhil meninggi suara. Dato’ Sulaiman meredakan Akhil.

“kamu fikirlah baik-baik Ariana, sampai bila kamu nak kumpul duit sebanyak tu dengan hanya bekerja sebagai pelayan kedai makan? kamu tak kesian dengan adik kamu Aris jika terjadi apa-apa pada mak kamu? fikirkanlah.”

Tersentak Ariana . Apa yang dikatakan oleh datuknya itu ada benarnya. Nampaknya dia terpaksa mengalah demi adiknya itu.

“Baiklah, tapi kalau saya setuju apa balasannya. Saya kenal orang seperti Encik ni tak akan beri sesuatu jikalau tak ada balasannya.” Ariana tersenyum sinis lagi.

“ Betul. syaratnya, Tok nak awak nikah dengan Akhil.”

“Apa?”“What? No way Tok!!”Serentak Ariana dan Akhil bersuara. Mereka berpandangan sesama sendiri.

“Akhil kalau kamu nak dapatkan syer syarikat melebihi Akmal, kamu kena kahwin dengan Ariana, Tok akan tambahkan syer kamu hingga 80% terus menjadikan kamu pemegang syer terbesar dan kamu Ariana, kalau kamu nak Tok bantu mak kamu, kamu kena nikah dengan Akhil” tegas sekali Dato’ Sulaiman bersuara.

Ariana terdiam. Akhil juga turut terdiam. Agak lama mereka terdiam . Berfikir.

“Encik, beri saya masa untuk berbincang dengan Akhil sebentar boleh?”Ariana sedar dia terpaksa menerima keputusan datuknya itu demi adik dan juga ibunya.

Gaji sebagai pembantu kedai makan bukan lah seberapa. Dia sendiri tidak pasti berapa tahun lagi dia harus menyimpan, barulah simpanannya mencukupi untuk membantu ibunya. Namun, dia harus merancang sesuatu untuk kepentingan dirinya.Dato’ Sulaiman hanya menganggukkan kepalanya sambil tersenyum. Ariana mengisyaratkan supaya Akhil mengikutnya.Akhil hanya menurut.

“Akhil, saya memang tak nak nikah dengan awak,saya bukan kenal awak pun, tapi saya terpaksa. Awak kena tolong saya.” rayu Ariana sebaik sahaja tiba di luar pintu bilik.

“Awak ingat saya terhegeh-hegeh sangat ke nak nikah dengan awak?” perli Akhil

“Saya pun bukannya nak sangat kat awak tu, tapi saya terfikirkan kebajikan adik saya dan ibu saya.dan kalau tak silap saya awak pun memang teringin sangat harta Dato’ Sulaiman tu kan?” sinis Ariana bersuara.Akhil terkesima. dia tertunggu-tunggu kata-kata yang bakal diluahkan oleh Ariana.

“Kita ikut cakap dia tapi sehingga ibu saya pulih, lepas tu kita bercerai. awak dapat harta datuk saya, saya dapat kebebasan saya, dan saya nak kita rahsiakan perkahwinan kita ni termasuk dari pengetahuan ibu saya.”

Walaupun agak terkejut dengan cadangan Ariana, namun Akhil sedar dia tiada pilihan lain. Dia mengangguk kepalanya perlahan tanda bersetuju.

“saya tak kisah asalkan saya dapat syer lebih dari si Akmal tu”

“Siapa Akmal?”

“Anak Pak Long awak. Kiranya sepupu awak lah tu.”

“Saya tak sangka awak ni materialistik kan. Muka je nampak baik tapi sanggup awak minta harta dari orang yang bukan darah daging awak .”

“Dah lama saya tunggu. terima kasih banyak kat awak. sekurang-kurangnya awak batu loncatan saya nak kikis harta datuk awak.” selamba Akhil menjawab sambil berlalu masuk ke dalam bilik Dato’ Sulaiman.

Ariana mendengus , mengatur langkah berat mengekor Akhil.

“Tok kami bersetuju untuk bernikah tapi Ariana ada syarat, dia tak nak orang tahu kami ni dah bernikah termasuk ibunya sendiri.” luah Akhil sebaik sahaja sampai di dalam bilik.

“Baiklah, Tok setuju. Malam ni kamu berdua nikah, esok malam kita balik KL”Ariana dan Akhil hanyak mengangguk perlahan. Pasrah.

No comments:

Post a Comment