Wednesday, April 14, 2010

Isteri Gelapku - Bab 3 ©

Segalanya berlalu dengan pantas.Pernikahan Ariana dan Akhil berjalan lancar 14 hari selepas pertemuan Ariana dengan Dato’ Sulaiman di Awana Kijal Resort. Pernikahan mereka terpaksa ditangguhkan demi menguruskan hal pendaftaran pernikahan dan juga perpindahan Ariana sekeluarga ke Kuala Lumpur. Juga menguruskan perpindahan sekolah adik lelakinya, Aris ke sekolah yang berdekatan rumah Dato’ Sulaiman di Kuala Lumpur. Kebetulan cuti sekolah baru bermula minggu lepas.

Walau hanya disaksikan Tok Kadi, Dato’ Sulaiman dan dua saksi dari pihak lelaki, hati Ariana sudah cukup puas. Perasaan bersalah terhadap ibunya menjalar ke lubuk hatinya sepanjang upacara pernikahannya itu. Rasa bersalah sebenarnya kerana tidak memberitahu hal yang sebenar kepada ibunya. Harap-harap ibunya memahami situasinya. Dia berjanji dengan dirinya, dia akan menerangkan hal yang sebenarnya sebaik sahaja ibunya selesai pembedahan nanti. Apabila tubuh ibunya cukup sihat untuk menerima berita pernikahannya itu. Kemungkinan besar ibunya akan mendengar berita penceraiannya sekaligus sebagaimana perjanjian mulutnya dengan Akhil 2 minggu lalu.


Bergetar jiwa Ariana sebaik sahaja Akhil melafazkan akad nikah dengan penuh keyakinan dan dengan hanya sekali lafaz sahaja, mereka sah sebagai suami isteri.

Tangan Akhil dikucup dalam keterpaksaan, masih terasa lagi kehangatan kucupan Akhil di dahinya. Namun,semua itu hanya lakonan demi memuaskan hati Dato’ Sulaiman dan saksi yang hadir. Tak sangka Akhil juga pandai memainkan peranan. Mungkin jumlah habuan yang diterima begitu lumayan,hingga sanggup menerima apa sahaja yang dipinta Dato’ Sulaiman. Meluatnya!!!!

Namun, dirinya juga terasa bodoh. Bulat-bulat dia menerima usul dato’ Sulaiman. Akhirnya, setelah ditapis dan disaring, Ariana menganggap tiada salahnya jika menerima usulan tersebut. Semuanya demi kesihatan ibunya dan masa depan adiknya. Hanya mereka yang dia ada ketika ini.

Hanya Tuhan yang tahu betapa sebak hatinya ketika upacara pernikahan itu. Terpaksa menikahi lelaki yang tak dikenali. Lelaki yang materialistik.Tamakkan harta. Terbayang wajah Akhil yang tenang ketika perjalanan dari masjid ke rumahnya. Bagai tiada apa yang berlaku. Hipokrit. Hanya sepi menemani mereka sepanjang perjalanan pulang. Ariana mengeluh panjang mengenangkan episod malang yang bakal menimpa dirinya dalam beberapa bulan akan datang.

Kini, Ariana sungguh tidak menyangka dia akan menjejakkan kakinya ke rumah agam itu sekali lagi. Rumah yang pernah menghancurkan hati ibunya. Masih segar memorinya bagai baru semalam peristiwa itu berlaku.

Dia dan ibunya dihalau oleh ayahnya dan Dato’ Sulaiman. Ketika itu ibunya sedang sarat mengandungkan adiknya, Aris. Sayu hatinya mengenangkan Aris yang tidak pernah bertemu dengan ayah kandungnya sendiri. Ayah yang menidakkan kehadirannya di dunia ini. Ayah yang juga meninggal dunia seminggu selepas dia dan ibunya dihalau dengan kejam. Meninggal akibat kemalangan jalan raya.

Mereka hanya mendapat perkhabaran itu sesudah jenazah ayahnya itu selamat dikebumikan. Wajah ibunya di saat itu sangat memilukan. Dia sedar ibunya telah memaafkan dosa ayahnya dan sesungguhnya inilah kelebihan ibunya,mempunyai hati yang mulia. Tiada hasad dengki. Pemaaf. Sifat inilah yang dipupuk oleh ibunya terhadap dirinya dan adiknya sejak kecil.
Namun,kenapa hatinya masih tak dapat memaafkan atas semua yang berlaku?

Mujur Dato’ Sulaiman mempunyai hal penting di luar. Dia tak dapat menahan sakit hatinya ketika melihat muka bengis lelaki tua itu. Dari tibanya Dato’ Sulaiman di kampungnya, hatinya masih lagi tertanya-tanya akan kejujuran lelaki tua itu. Entah cerita apa yang direkanya hingga ibunya mempercayai terus. Mungkin bermodalkan air mata dan air liur kot!! Seperti kebiasaan, itulah juga kelemahan ibunya. Aduhai Ariana, sudah-sudahlah dengan mengelamun tu. Ariana tersenyum sendiri. Baru teringat sebenarnya.Bukankah ibunya yang mengirim surat kepada Dato’ Sulaiman memberitahu tentang keadaan mereka. Pastilah ibunya yang memulakan dulu. Alahai,tak pasal-pasal dapat dosa kering aku hari ni.

Dia menjeling kelibat Akhil yang menjinjing beg pakaiannya ke tingkat atas. Menyedari mata Akhil mengisyaratkan supaya menuruti langkahnya, Ariana hanya menganggukkan kepalanya perlahan.

Sekilas dia memandang ibunya yang baru lena di dalam bilik di hadapannya.

“Mak, Ari rela berkorban demi mak.Harap mak cepat sembuh” Sayu Ariana memandang ibunya yang lemah itu. Dengan perlahan dia melangkah mendaki tangga .

“Ariana,mari” Akhil menggamitnya sebaik sahaja dirinya tiba di tingkat atas. Ariana hanya menurut ,mengekori Akhil masuk ke dalam bilik yang luas itu.

“Ni bilik kita. Awak susun lah pakaian awak dalam almari tu sebelah pakaian saya. Ada apa-apa awak cari saya di bilik depan tu ya”


“Saya tidur dengan mak saya lah. Awak tak payah kisah hal saya. Awak buat hal awak saja ya”Ariana membuang pandangan nya ke luar tingkap. Malas hendak memandang wajah hipokrit di hadapannya itu.


“Ariana,kita suami isteri yang sah.Tak ada salahnya kita sebilik.Lagipun ni kehendak Tok. Awak tak boleh menolak.” Akhil pantas berlalu. Malas mahu memanjangkan keadaan.

Ariana mengomel sendirian. Hatinya berang. Berang dengan nasibnya yang tak ketahuan. Nasib baik ibunya masih lemah, tak larat mendaki tangga. Aris pula masih di kampung bersama Mak Jah, jiran yang amat dipercayai, menghabiskan cuti sekolah sebelum memulakan penggal baru di sekolah baru. Kalau tak, pasti kecoh dibuatnya. Dalam keterpaksaan dia menyusun pakaiannya ke dalam almari.

Apa mamat ni buat kat dalam bilik tu ? Kerja ke? Ke tengah bergayut dengan teman wanita? tiiba-tiba hatinya meronta-ronta ingin mengetahui. Sudah lebih 30 minit Akhil menghilang. Perlahan dia bangkit dan menghayunkan langkahnye ke bilik di hadapan.

Mengamati ruang yang luas. Terimbas kenangan zaman kanak-kanaknya. Dia hanya boleh bermain bersama anak orang gaji di rumah itu. Terpandang di satu sudut di mana dia pernah dimarahi Dato’ Sulaiman kerana cuai hingga terlanggar Akmal, sepupunya kerana sibuk bermain kejar-kejar bersama anak orang gaji di rumah ketika itu. Apalah dosanya hingga dia dibelasah teruk oleh orang tua itu sedangkan Akmal tiada apa-apa langsung. Banyak lagi kenangan pahitnya ketika di rumah itu dahulu. Malas untuk melayan perasaan sedihnya jika diimbas kembali kenangan-kenangan itu.

Alangkah terkejutnya dia melihat Akhil yang sedang berteleku di tikar sembahyang sebaik sahaja matanya terarah ke bilik di sebelahnya. Menunaikan solat Asar barangkali.

Tak semena-mena Ariana tersenyum sendiri. Perasaan bersalah merajai hati. Rasa berdosa memfitnah suami yang baru dinikahi nya itu. Ke berlakon saja mamat ni? Astaghfirullahala’zim, lekas Ariana beristighfar. Dirinya sendiri pun belum menunaikan solat ada hati menyangka buruk terhadap orang lain. Suaminya sendiri pula tu. Walaupun tak rela,namun hukum tetap hukum beb!!. Berdosa melawan suami. Dengan perlahan dia menghayunkan langkah perlahan kembali ke kamarnya. Banyak benda yang perlu dibereskan lagi.

No comments:

Post a Comment